Tuesday, April 21, 2009

Psalm 906, Psalmer i 2000-talet


Alltför omöjlig att fånga, alltför kort och underbar, själva kärleken och skapelsen var budskapet du bar. Som en vindil genom luften, som en fjäril flyger bort, som en viskning hörs bland bergen blev ditt liv här alltför kort.

Som ett solsken genom mörkret, som en saga kom och gick, som en gryning ovan molnen var den enda tid du fick; det kom änglar dig till mötes, tyst togs andan ur ditt bröst, under tusen fåglars stämmor gjordes sommaren till höst.

Som en havsbris över ytan, som en smekning på min kind, som ett månsken genom natten var ditt liv här som en vind: alltför omöjlig att fånga, alltför kort och underbar, själva kärleken och skapelsen var budskapet du bar.

Text: Gunilla Stjerngren
Musik: Georg Riedel

2 comments:

Bloggblad said...

Så fin! Den har jag missat fast jag ofta bläddrat och sjungit för mig själv. Däremot har jag träffat Gunilla S, hon var med i förra omgången av AF-stiftelsens psalmskola och vi hade en gemensam träff. Och jag köpte hennes skiva.

Det är så roligt att jag lärt känna (nåja...i alla fall träffat och pratat med) många av namnen bakom de nya psalmerna.

Madicken said...

Hade själv missat den - det var en körtjej som tipsade...
Kul med såna möten med psalmskrivare
:)