Friday, November 23, 2007

Kristus Konungens Dag

Fast vi kallar den Domsöndagen...denna helg tar många kantorer och präster ledigt för att ladda upp till nästa stora helg, advent och inte heller brukar det vara någon rusning till gudstjänsten denna kyrkoårets sista dag. Det är tråkigt att det blivit så med denna söndag, men fortfarande, kanske särskilt på landet(?) tänker man sig denna söndag som tung och dyster, vilket den alls inte är såvida man inte vill framställa den sådan. Jag tror det spelar roll vilket namn en söndag har, så därför föredrar jag att kalla kommande söndag för Kristus Konungens Dag och vill att vi i gudstjänst och nattvard förmedlar Guds kärlek, hopp inför framtiden och glädje!!

Världen idag

3 comments:

Anonymous said...

Fint :)
Där jag jobbar hade vi musikal om hopplöshet och hopp. Väldigt välbesökt faktiskt... brukar ju som sagt var rätt glest annars denna söndag.

kantorn said...

Fyller man 30 (vilket jag har gjort) domsöndagshelgen så vet man ju aldrig vad som händer...
Men det har gått bra. Jag har varit ledig och ägnat mina dagar på smögens havsbad. Ätit gott, bastu pool, lugna dagar. Men vi lyssnade på P1 och deras gudstjänst från göteborgs domkyrkan när vi åkte hem. Jättefin!

Madicken said...

Kul att du tittar in Emelie och vilken bra idé med en musikal denna söndag!
Kantorn tycks haft en fin helg, grattis till dig :-)