Monday, November 12, 2007

70-talet

Läser om Miriams: storasyster i vassen 90-tals nostalgi, skakar av mig dammet och minns mitt 70-tal (som pågick alldeles nyss). Mini och maxi inne på samma gång, antingen kortkort eller vristlångt på kjolar och kappor. Vita Leejeans och vit midjejacka och basketkängor eller träskor. Jesus Christ Superstar som vi repade och spelade upp delar ur i värsta hippieanda. Hela högstadiet var där och applåderade oss. Nylonstrumpor som frös fast på benen när man envisades att gå i minikjol vid -20 efter skoldansen. Den svarta maxikappan blev efter detta en favorit. Herrskjorta med collegetröja över och så de märkliga V-jeansen till det. Och några av oss tjejer parfymerade oss med Old Spice, huu.

Så kom Jesusrörelsen och alla knappar med Jesusord och bibelcitat. Plötsligt förvandlades jag till en religiös julgran!

4 comments:

Monica O Kolkman said...

Det där med vita Lee-jeans och midjejacka minns jag, men annars var jag helt enkelt för ung.
Jo, jag minns att en skolkamrat fick lägga sig på golvet efter gympan för att kunna få upp blixtlåsen på jeansen. 6:e klass var det.

Evas blogg said...

Jag känner igen mig i allt :-) Jag hade dock inga Jesusknappar utan däremot "Nej till kärnkraft" .

Madicken said...

Jo Monica och vissa duschade med jeansen på för att de skulle sitta slimmade på kroppen.
Jo Eva, men kärnkraftsknappen var ju inte förrän 1979 - efter min tonårstid. Men självklart bar jag Nejknappen!

Evas blogg said...

Ja Ok, jag var kanske inte heller någon ungdom då :-)