Monday, May 14, 2007

Dagböcker

När man håller på att rensa och packa är det lätt att fastna med gamla barnteckningar och berättelser, foton och massor av andra minnen. Ögnade igenom mina gamla dagböcker som jag skrev då barnen var små. (Gissa om jag är glad att jag gjorde det) Mina anteckningar är delvis illustrerade vilket förstärker minnet av speciella händelser som risgryn i håret, krossade tallrikar, naken unge som löper amok genom parken för att bara nämna några. På ett ställe har jag noterat att jag för denna dagbok för att minnas att det minsann inte BARA var roligt att vara småbarnsmamma. Och vad jag städade...pust.

3 comments:

Evas blogg said...

Ja alla dessa minnen. Är själv i en sådan process just nu.

Maria said...

*haha* Har en liten film som är tagen när underbarnet var typ ett halvår. Den börjar i hallen, som är skräpigare än något rum någonsin varit. Följer golvet ut i vardagsrummet, helt överbelamrat med saker, halvätna äppelskrottar och nerkräkta fåtöljer, sedan vänder den och tar sig till köket istället. Eller rättare sagt vad som skulle varit köket, om man hade sett det under alla barnmatsburkar, kastruller med hårda torkade pastabitar, fulla soppåsar och tomma mjölkkartonger. Golvet var vitt en gång, nu är det...eh...cassatafärgat...
Och sedan vänder kameran, och går ut i matrummet. Matbordet är nästan dolt under högarna med papper och smutsiga kläder. Golvet är en märklig mix av tomatsås, pastabitar, små broccolibitar, matta och katthår. Ovanför denna toxiska grund sitter grundorsaken till kaoset: ett gurglande lyckligt och förfärligt smutsigt spädbarn...

Nej, det är inte alltid kul. Inte då. Men gissa vad hennes förste pojkvän/flickvän ska få se när h*n kommer hem för att träffa föräldrarna första gången (moahahahaha)?!

Madicken said...

Underbar idé Maria,hahaha. Stackars den tilltänkte, eller inte. ;-)