Thursday, March 20, 2008

Kvällen

Kvällens mässa blev så där finstämd som den bara kan bli en skärtorsdag. Då kommer även några församlingsbor som jag sällan ser annars och de kommer för att ta emot nattvarden. Detta gör de endast denna kväll som är en av de få gudstjänster då vi använder altarringen så man kan knäfalla. Dessa församlingsbor anser att nattvarden blir urvattnad om den sker för ofta. Jag har aldrig förstått den synen även om jag respekterar deras uppfattning. Men visst märks det att de väntat ett helt år på detta tillfälle och man ser på dem hur stort och viktigt det blir. Inte heller sträcker de ut handen för att ta emot brödet utan det ska ges direkt in i munnen.

Funderade över detta då jag åkte hem genom det vackra vinterlandskapet under månens sken.

3 comments:

Vonkis said...

Skärtorsdagsmässan är verkligen finstämd. Nuhar jag bara varit på två stycken men båda har verkligen rört mig i djupet.

Anonymous said...

Nattvarden får kanske en djupare innebörd för många just på skärtorsdagen.

Madicken said...

Med tanke på att själva instiftandet av nattvarden skedde just denna kväll får åminnelsen verkligen ett särskilt djup.