Tuesday, March 9, 2010

Blåbärspannkaka

På begäran:
mitt recept på blåbärspannkaka som är en frukost man står sig länge på.
Jag gör en sats som räcker några dagar.
Knäck 3-4 ägg
Lägg i ett par stora matskedar Philadelphiaost original (inget lighttrams)
Pytsa i nån deciliter kokosflingor (jag mäter aldrig)
Lite vaniljpulver (inte den med socker!)
Pudra i lite kanel (gifter sig bra med Ph-osten enligt Per Morberg)
En gnutta salt
Grädde sisådär 1,5 dl
Kör med stavmixer och häll upp i smörad stekpanna.
Börja med hög värme och dra ner efter några minuter. Man får pilla lite med stekspaden så man inte bränner botten (på pannkakan alltså).
Låt svälla sen på svagare värme och när det hela börjar stelna släng i en näve blåbär.

Kakan går säkert göra i ugnen men har inte testat.

Jag värmer en bit av kakan i micron på morgonen och steker en bit fläsk eller bacon till.
Denna frukost står jag mig länge på.
Ja, och en stor kopp kaffe...

2 comments:

Evas blogg said...

Tack för receptet! Ska testa för det låter så gott!

Madicken said...

Lycka till!
:)