Tuesday, December 9, 2008

Boktipset

Per Olov Enquist / Ett annat liv - Kultur - Expressen.se

Så har jag då läst den, PO Enquists, Ett annat liv, årets Augustprisvinnare.
Det har skrivits massor av recensioner över boken och PO har verkligen ett medryckande sätt att skriva och knyta ihop sitt liv mellan sig själv som liten pojke, vuxen och äldre.
Han skriver inte i jagform utan i tredje person som Strindberg i Tjänstekvinnans son.
Kuriosa är att hans mor hoppades att han skulle bli gift med kyrkoherde Olliekanens dotter som sedermera blev gift med biskop Martin Lönnebo. Kuriosa för mig är att min morfar som hade bussbolag i Bureå omnämns några gånger…

3 comments:

Evas blogg said...

Har inte läst boken än men inser att jag kanske ska önska mig den i julklapp. Vad roligt att din far nämns i boken.

Madicken said...

Morfar är det :)

Evas blogg said...

Sorry, hade lite bråttom där!